Ungdoms- og pokalturnering i Helsingør

Indskrivning og kontrol: 08.30-09.00
Kampstart: 09.15

Afvikling
Stævnet afvikles i henhold til Judo Danmarks love og reglementer og efter følgende principper/vejledninger:

I forbindelse med afholdelsen af Ungdoms- og pokalturneringer vil puljer ideelt set blive sammensat ud fra A/B-kategorierne (C-kategori udgår), køn, alder og vægt.

Imidlertid oplever vi ofte at dette ideal ikke kan anvendes idet det ville føre til næsten tomme puljer.

Stævneudvalget under Judo Danmark har derfor i forbindelse med afholdelsen af Ungdoms- og pokalturneringer valgt at give stævneleder temmelig frie rammer til at sammensætte puljer for at sikre
et minimum antal kampe til alle judoka
samt
”fair” kampe rækkende udover den fairness der ligger i A/B kategorierne, køn, alder og vægt
(i denne prioriterede rækkefølge).

For at opnå disse to mål vil stævneudvalget fra og med Ungdoms- og pokal-stævnerne ultimo oktober 2017 føre en rangliste over deltagerne ved Judo Danmarks stævner. Et af formålene med denne rangliste er at give stævneleder et bedre redskab i forbindelse med sammensætningen af (fair) puljer. Hensigten er således bedre at være i stand til at matche judoka til opnåelse af målet om fair kampe.

Udover ranglisten vil puljer ideelt set blive sammensat ud fra en række principper som stævneleder er ansvarlig for at anvende. Principperne fremgår nedenfor i prioriteret rækkefølge. Med ”prioriteret rækkefølge” skal forstås at sammensætningen af puljer til opnåelse af de to ovenstående mål først søges opnået ved anvendelse af punkt nr. 1, dernæst af punkt nr. 2 og så fremdeles. Principperne er
hvis der er utilstrækkeligt med kæmpere i en køn/alder/vægt kombination men tilstrækkeligt hvis vi ignorere A/B kategorierne slås A/B sammen
i U12 og særligt for de helt små er køn ikke en særligt væsentligt faktor der bør adskilles på
vægt er en mere afgørende parameter end både alder og køn
det tilstræbes at vægtforskellen indenfor en pulje ikke overstiger 10% af judokas vægt
ved ”flytning” af piger over i drengedominerede grupper kan piger gives en ”vægtfordel” svarende til ca. 10 % af pigens vægt. Hvis f.eks. pigen vejer 40 kg vil det være OK at sætte hende i en pulje med drenge hvis maksimalvægt er ca. 36 kg.
judoka kan flyttes én aldersklasse op (f.eks. fra U15 til U18) indenfor køn og vægt og A/B-kategori

Kamplister/puljer vil blive offentliggjort inden stævnet hvilket indebærer at vi har været nødt til at flytte tilmeldingsdeadline fra onsdag til mandag inden stævnet. Klubledere/kontaktpersoner vil blive adviseret om puljerne via email.

Klubledere/trænere bør, ifald de er uenige i rimeligheden af puljerne, så hurtigt som muligt efter offentliggørelsen af kamplisterne kontakte stævneleder og redegøre for deres overvejelser og komme med alternative puljer som opfylder de to mål omtalt foroven.

Aldersgrupper
U12: Judoka som i indeværende år er 11 år eller yngre
U15: Judoka som i indeværende år er mellem 12 og 14 år
U18: Judoka som i indeværende år er mellem 15 og 17 år
U21: Judoka som i indeværende år er mellem 18 og 20 år

Grupper
U12 og U15: A-gruppen er alle med 4. kyu / orange eller derover.
U18 og U21: A-gruppen er alle med 3. kyu / grønt eller derover.
For at deltage i Pokalturneringen skal man være mindst 15 år og have mindst 5. kyu / gult.

Vægt
U12, U15, U18 og U21: Flydende vægtklasser – angiv eksakt vægt ved tilmelding.
Pokalturnering: Flydende vægtklasser – angiv eksakt vægt ved tilmelding.
Kontrolvejning kan foretages.

Hillerød Judoklub